Thursday, January 15, 2009

Sastera Dikaitkan Dengan Alam Semesta Melayu

Saya pulang lagi sekali. Haha. Semalam (14.01.09) kami menghadiri kelas sastera. Pada mulanya, kami naik ke tingkat empat (MP8) tetapi harus turun ke bilik EMAS di tingakt dua kerana ada guru lain yang ingin menggunakan bilik MP8 itu. Sesampai di bilik EMAS, saya rasa begitu letih sekali kerana sebelumnya kami ada latihan jasmani. Walaupun penat, saya tetap cuba sedaya upaya untuk fokus. Rakan sekelas saya pun kelihatan penat. Cikgu memulakan pelajaran dengan memberi kami dua buku : Anak Bumi Tercinta dan Anak Laut. Kedua-dua buku mengandungi puisi tradisional, sajak, prosa tradisional, cerpen dan drama. Cikgu memberitahu kami apa yang kami akan diuji di dalam buku ini.

Selepas semua itu selesai, Cikgu memberitahu kami peranan yang besar yang sastera memainkan dalam dunia melayu. Sastera berkaitan rapat dengan alam semesta melayu. Dan seringnya, jikalau kamu perasan, sastera mengandungi barang yang wujud di alam semesta melayu seperti burung, perhiasan, pokok dan daun-daun. Pernahkan kamu nampak sastera mengadungi objek seperti Spaceship, Titanic atau robot. Haha. Saya hanya mengulang apa yang Cikgu cakap semasa kelas.

Glosari daripada blog Cikgu Manaf:

Glosari Sastera 3
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: sastera o)


Glosari Sastera 2
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: sastera o)


Glosari Sastera 1
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: sastera o)

No comments:

Post a Comment