Tuesday, January 27, 2009

Salam sejahtera semua pembaca blog saya yang sederhana ini. Saya baru sahaja menghabiskan jawapan untuk pantun teka-teki yang Cikgu berikan kepada kami sebagai kerja rumah. Jawapan adalah berikut. Sebelum itu, saya ingin minta ampun jikalau pantun 'merepek':

1)Binatang ini ada keris di kaki,
Ia sedap dimasak dengan santan;
Dapat jawapan gembira sekali,
Binatang itu adalah ayam jantan.

2)Dilempar hidup dilempar mati,
Benda ini suka berpusing;
Melihatnya pusing menyenangkan hati,
Benda ini ialah gasing.

3)Buah ini tidak bertangkai,
Untuk menjaga rumah tetangga;
Belikan baju akan say pakai,
Buah tidak bertangkai buah mangga.

4)Semakin diisi semakin ringan,
Saya kenal makcik nama Zaiton;
Yang punyai kedai menjual pinggan,
Dibuat getar namanya belon.

5)Saya menziarahi sahabat handai,
Mengalami kecerderaan ringan;
Beliau adalah seseorang pandai;
Jadi saya bawakan buah tangan.

6)Untuk mendaki tempat tinggi,
Kami perlukan banyak tenaga;
Tenaga sahaja tidak daki tinggi,
Tanpa pertolongan si tangga.

Taadaa! Saya harap pembaca-pembaca sekian tidak mengetawakan pantun ini. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment